Een lekke band herkennen: waarschuwingssignalen, symptomen en de juiste reactie.

Een lekke band komt vaak onverwacht en kan al snel gevaarlijk worden. Daarom is het des te belangrijker om de typische waarschuwingssignalen en symptomen vroegtijdig te herkennen. Veel automobilisten vragen zich af hoe ze een lekke band tijdens het rijden kunnen herkennen, welke symbolen in de auto wijzen op te weinig lucht in de banden of hoe ze een lekke band met zekerheid kunnen onderscheiden.

In dit blog lees je alles waar je op moet letten, hoe je een lekke band herkent en hoe je in geval van nood correct reageert.

Een lekke band tijdens het rijden herkennen typische symptomen:
Een lekke band merk je vaak al na een paar meter. De auto trekt plotseling naar één kant, voelt onstabiel aan of reageert traag op je stuurbewegingen. Ook bij het remmen of in bochten voel je dat de krachtoverbrenging ongelijkmatig is. Als je het gevoel hebt dat je auto niet meer goed in zijn spoor ligt, moet je onmiddellijk vaart minderen en een veilige plek zoeken om te stoppen.

Bandengeluiden en rijgedrag als waarschuwingssignalen voor een defecte band.

Naast veranderingen in het stuurgedrag zijn ook ongewone geluiden een duidelijk waarschuwingssignaal. Een ritmisch geklop, dof gebrom of schurende geluiden kunnen erop wijzen dat er lucht ontsnapt of dat de bandstructuur beschadigd is. Ook voelbare trillingen in het stuur of op de bodem van de auto zijn typische symptomen van een defecte band. Zet bij twijfel de radio uit om dergelijke signalen niet te missen.

Zichtbare schade: deuken, scheuren of een deuk of bult in de zijkant van de band.

Niet elke lekke band is direct merkbaar tijdens het rijden. Vaak wordt schade pas zichtbaar bij een korte visuele controle. Deuken, scheuren in het loopvlak of een deuk of bult aan de zijkant van de band vormen een ernstig risico, omdat de stabiliteit van de band sterk wordt aangetast. Ook als de band er visueel plat uitziet, maar de bandenspanning nog in orde is, moet je deze absoluut laten controleren. Zelfs kleine beschadigingen kunnen leiden tot een plotselinge klapband.

Bandenspanningswaarschuwingslampje en symbolen in de auto: wat betekenen de indicatoren?


Moderne auto's zijn uitgerust met talrijke sensoren die je vroegtijdig waarschuwen voor problemen. Vooral bij dreigende bandenschade geven waarschuwingslampjes en symbolen in de cockpit belangrijke aanwijzingen. Als je de indicatoren correct interpreteert, kun je tijdig reageren en een gevaarlijke lekke band voorkomen.

Bandenbandenspanningswaarschuwingslampje met uitroepteken correct interpreteren.

De bekendste waarschuwingsindicator is het bandensymbool met een uitroepteken. Dit geeft aan dat de bandenspanning in een of meerdere banden niet correct is. Vaak volstaat het om de bandenspanning te corrigeren. Als de waarschuwing echter opnieuw verschijnt, is er vaak sprake van een sluipend luchtverlies of een defect. Negeer deze waarschuwing nooit, vooral niet bij hoge snelheid of een volle lading.

Uitleg over andere bandensymbolen en foutmeldingen in de auto.

Afhankelijk van de fabrikant kunnen er extra symbolen in de auto verschijnen die wijzen op bandenschade. Sommige voertuigen tonen gestileerde banden met pijlen of golvende lijnen, andere geven meldingen weer op de boordcomputer, zoals “Bandenspanning controleren” of “Mogelijke lekke band”. Ook de rijstabiliteitscontrole of het ESP kan alarm slaan bij ongebruikelijke toerentalverschillen. Let daarom op alle aanwijzingen die verband houden met de banden of het rijgedrag.

Een lekker band herkennen: 

Niet elke beschadiging is direct zichtbaar. Soms is een lekke band pas zichtbaar bij een gerichte controle. Controleer je banden daarom regelmatig, bij voorkeur voor langere ritten of uiterlijk om de paar weken. Zo kun je tijdig zien of een band defect is en voorkom je gevaarlijke pech.

Bandencontrole.

  • hoe controleer ik mijn banden? Bandenspanning, profieldiepte en visuele controle
    Een grondige controle van de banden bestaat uit drie stappen:

  • Bandenspanning meten: gebruik een digitaal meetapparaat of de testplaats bij het tankstation. Zelfs een halve bar te weinig kan de veiligheid in gevaar brengen.

  • Controleer de profieldiepte: het wettelijke minimum is 1,6 millimeter. Het wordt aanbevolen om banden al bij 3 millimeter te vervangen.

  • Voer een visuele controle uit: let op ingedrukte flanken, ingegroeide spijkers, scheuren of zichtbare vervormingen aan het oppervlak van de band.


Schokbreuk aan de band en schade aan de zijkant herkennen.

Een schokbreuk ontstaat meestal door een harde klap tegen stoepranden of kuilen. Dit uit zich vaak in een deuk of bolte in de zijkant van de band. Typische tekenen van schade aan de zijkant zijn:

bulten of uitstulpingen aan de zijwand

fijne scheurtjes of sneden in het rubber

plaatselijke vervormingen die wijzen op een beschadigd karkas

Dergelijke beschadigingen verzwakken de structuur van de band aanzienlijk en kunnen op elk moment leiden tot een klapband.

Versleten of poreuze banden: symptomen en risico's.

Ook als een band er aan de buitenkant nog intact uitziet, kan hij door veroudering of slijtage gevaarlijk worden. Controleer daarom regelmatig:

Leeftijd van de band: 

  • Aan de hand van het DOT-nummer op de zijkant van de band. Vanaf zes jaar neemt het risico op materiële schade toe.

  • Poreuze plekken: haarscheurtjes door UV-straling, ozon of lange stilstandtijden.

  • Onregelmatige slijtage: eenzijdig afgesleten profielen duiden op een verkeerde bandenspanning of problemen met het onderstel en de asgeometrie.

  • Als je deze symptomen opmerkt, moet je de banden zo snel mogelijk vervangen of laten controleren.

Mocht u toch nog twijfelen dan bent u altijd van harte welkom tijdens onze openingstijden wij controleren uw banden direct en ter plaatsen en dit geheel gratis!